NewLook Hairstyling: al 30 jaar hét adres voor een kapsel dat bij je persoonlijkheid past.

Maurice Landré:zo’n 30-jarig jubileum levert leuke gesprekken op in de kapsalon. Klanten vragen me hoe het is begonnen, waarom ik eigenlijk kapper wilde worden en of ik altijd op deze plek heb gezeten. Dus hierbij neem ik je graag mee op mijn trip down memory lane, en nodig je uit om het jubileumfeest met ons te vieren’.

Victor Silvis 8 februari 2020

marieke en maurice buiten voor newlookmarieke en maurice buiten voor newlookMaurice en Marieke zittend voor de kapperszaak, Tweede van der Helststraat

Internaat

‘Toen ik 13 jaar was besloten mijn ouders vanwege het werk van mijn vader naar Harlingen te verhuizen. Mijn zus ging mee, maar mijn oudere broer en ik wilden liever in Amsterdam blijven. Na wat overleg en een zoektocht naar een verblijfplaats kwamen we terecht in Katholiek internaat Het Hageveld College in Heemstede. Daar kun je je tegenwoordig van alles bij bedenken, maar wij hebben er eigenlijk een hele leuke tijd gehad. Daar heb ik ook John van Houten ontmoet. We raakten bevriend en ik kwam ook bij hem thuis in Uithoorn. Zijn ouders hadden een kapperszaak, dat was mijn eerste kennismaking met het vak dat ik later zou gaan uitoefenen. Ook John is kapper geworden en heeft de zaak van zijn ouders overgenomen’.

Mooi maken

‘Ik werd direct gegrepen door wat ik zag in die kapsalon van de ouders van John. De bevlogenheid waarmee zij met hun vak bezig waren maakte grote indruk op me. Ik zag dat kapper zijn echt een ambacht is waar je al je passie in kwijt kunt. Dat je mensen een beetje mooier kunt maken zodat ze blij de zaak verlaten, dat sprak me enorm aan.

Vidal Sassoon

‘Ik ontdekte de Britse kapper Vidal Sassoon, iemand die een hele eigen visie had op het kappersvak. Hij herintroduceerde in de jaren 60 het beroemde bobkapsel uit de jaren 20 en werkte veel met haarkleuring. Sassoon had kapperszaken in Londen en New York. Filmregisseur Roman Polański betaalde hem 5000 dollar voor het kapsel van hoofdrolspeelster Mia Farrow in zijn film Rosemary’s Baby. Ook introduceerde hij een eigen lijn met shampoos en andere haarproducten. Daarnaast opende hij een aantal beauty-academies. Tot op de dag van vandaag gaan John en ik elk jaar een week naar de Sassoon Academy in Londen om onszelf de nieuwste haartrends eigen te maken. Het zorgt ervoor dat je je blijft vernieuwen en je klanten het kapsel kunt geven dat echt bij hun persoonlijkheid past’.

maurice early younger days in kapperszaak newlookmaurice early days in kapperszaak newlookMaurice binnen in de kapperszaak, Tweede van der Helststraat

De Pijp

Met luisteren naar anderen heb ik altijd wat moeite gehad. Daarom besloot ik al snel om voor mezelf te beginnen.

In 1989 kon ik een winkel in de Tweede van der Helststraat overnemen en was NewLook Hairstyling geboren. De eerste 8 jaar was Marieke Zwolsman mijn compagnon. Het was nooit mijn ambitie om een grote kapperszaak te hebben. Ik heb altijd met één of een paar kappers gewerkt om een hoge kwaliteit en een persoonlijk contact met onze klanten te kunnen waarborgen. De Pijp is in die 30 jaar natuurlijk flink veranderd. Veel buurtbewoners werden vaste klant en heb ik zien opgroeien, trouwen en kinderen krijgen. De laatste jaren zie je dat de wat oudere mensen hun huis goed kunnen verkopen en bijvoorbeeld naar het Gooi vertrekken. Gelukkig komt een aantal van hen nog steeds bij mij in de salon.

In de loop der jaren zijn er diverse andere kapsalons bijgekomen, veelal onderdeel van de goedkopere ketens. Toch blijven mensen kiezen voor de kwaliteit en aandacht van een salon als de onze. Dat ervaar ik als een groot compliment’.

Lief en leed

‘Ik hou nog steeds ontzettend veel van mijn vak en dat komt zeker ook door al die verschillende mensen die ik elke dag in de stoel heb. Tijdens zo’n uurtje knippen deel je toch vaak lief en leed met elkaar. Een groot aantal vaste klanten ken ik al 30 jaar en met sommige klanten ben ik bevriend geraakt. Door de veranderingen in de wijk zie je vandaag de dag bijvoorbeeld veel studenten en expats. Dat geeft weer een andere dynamiek in de salon. Mijn kapper Terje spreekt ook meerdere talen dus dat is ideaal voor al onze internationale klanten’.

30 cadeaus

‘Toen we gingen bedenken hoe we ons 30-jarig jubileum wilden vieren, vond ik het belangrijk dat al mijn klanten ervan konden meeprofiteren. Daarom vieren we het niet één dag, maar een heel jaar lang! Onder het motto: 30 jaar NewLook, 30 cadeaus voor jou, hebben we allemaal leuke verrassingen bedacht. Van traktaties tot cadeautjes en kortingsacties. Zo hebben we het hele jaar iets lekkers bij de koffie of thee, van macarons tot chocola van Tony Chocolony. Ik probeer me in te houden, anders moet ik straks een bredere deur in de winkel plaatsen.

Dit jaar verwachten we onze vijfenzeventigduizendste behandeling uit te voeren. Dat is ruim een Arena vol mensen die we in die 30 jaar in de salon hebben gehad. Uiteraard wordt die vijfenzeventigduizendste klant in het zonnetje gezet.

Alle jubileumactiviteiten staan op www.30jaarnewlook.nl. We zitten nu middenin het feestjaar en ik krijg hele warme en lieve reacties van mijn klanten. En nog steeds weten nieuwe klanten ons te vinden, dus voorlopig knippen we lekker door!’